Wednesday, May 5, 2010

Despre prejudecăţi

Mi-am pus tot felul de întrebări despre prejudecăţi şi am încercat şi încerc în continuare să mă auto-educ în înţelegerea şi acceptarea cât mai multora. În general, în conformitate cu ideea că mai mult învăţ eu de la copiii mei decât ei de la mine, şi prejudecăţile mi se dezvăluie în situaţii legate de ei.
De ce să le spun: "e ruşine să faci plajă aia, sau cealaltă"? de ce "nu e frumos să spui aşa sau altminteri"? De ce? Nu ştim, dar pe aici aşa a fost întotdeauna...
E ca în paradigma cu maimuţele, pe care mi-am amintit-o când am dat de ea astăzi. (Scuze, nu-i cunosc sursa primară şi autorul).

CUM SE NAŞTE O PARADIGMĂ


Un grup de oameni de ştiinţă au pus într-o cuşcă cinci maimuţe şi în mijlocul cuştii o scară, iar deasupra scării o legătură de banane. Când o maimuţă se urca pe scară să ia banane, oamenii de ştiinţă aruncau o galeată cu apă rece pe celelalte care rămâneau jos. După ceva timp, când o maimuţă încerca să urce scările, celelalte nu o lăsau să urce. După mai mult timp, nici o maimuţă nu se mai suia pe scară, în ciuda tentaţiei bananelor.
 

Atunci oamenii de ştiinţă au înlocuit o maimuţă. Primul lucru pe care l-a făcut aceasta a fost să se urce pe scară, dar a fost trasă înapoi de celelalte şi bătută. După câteva bătai, nici un membru al noului grup nu se mai urca pe scară. A fost înlocuitp o a doua maimuţă şi s-a întâmplat acelaşi lucru.
Prima maimuţă înlocuită a participat cu entuziasm la baterea novicelui. Un al treilea a fost schimbat şi lucrurile s-au repetat. Al patrulea şi în fine al cincilea au fost schimbaţi. În final, oamenii de ştiinţă au rămas cu cinci maimuţe care, deşi nu primiseraă niciodată o baie cu apă rece, continuau să lovească maimuţele care încercau să ajungă la banane.

Dacă ar fi fost posibil ca maimuţele să fie întrebate de ce îi băteau pe cei care încercau să se caţere pe scară, răspunsul ar fi fost:
"Nu ştim. Lucrurile întotdeauna au fost aşa aici..." 
Îti sună cunoscut?

"E mult mai uşoară dezintegrarea unui atom decât a unei prejudecaţi"- Albert Einstein

No comments:

Post a Comment

Stop joc

După aproape 10 ani de Blogspot, mă opresc aici. Ne vedem pe ancailie.ro, dacă mai vreți să mă citiți, anyone. :)